Jak probiotyki wspierają florę jelitową po antybiotyku?

Czy wiesz, że probiotyki są niezwykle ważne po antybiotykoterapii? Sprawdź, w jaki sposób najlepiej je przyjmować.

prebiotyki

Wszystko co musisz wiedzieć o prebiotykach / fot. materiały prasowe

Antybiotyk a mikroflora jelitowa

Dobre bakterie żyjące w jelitach pełnią istotną rolę w całym organizmie, ale przede wszystkim w układzie pokarmowym. Chronią przed wnikaniem do jego wnętrza różnych mikroorganizmów. Mikroflora jelitowa ma też istotny udział w budowaniu odporności. Ilość bakterii żyjących w jelitach może zmniejszyć się w wyniku działania wielu czynników, na przykład w efekcie złej diety czy stresu. Najczęściej jednak dzieje się tak po antybiotykoterapii. Flora jelitowa może osłabiać się wtedy na wiele miesięcy, nawet pół roku. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać ją zarówno w trakcie brania antybiotyku, jak i po.

 

Probiotyk przy antybiotyku

Probiotyk najlepiej zacząć przyjmować już pierwszego dnia leczenia antybiotykiem. Niezwykle istotne jest to, żeby nie brać ich równocześnie, ale zachować mniej więcej dwugodzinny odstęp. To pozwoli im jak najlepiej się wchłonąć.

 

Probiotyk należy przyjmować też po zakończeniu leczenia antybiotykiem, najlepiej przez co najmniej trzy miesiące. Im dłużej będzie to trwało, tym lepiej, bo u każdej osoby flora po antybiotykoterapii wraca do równowagi w różnym tempie.

 

Jaki probiotyk będzie najlepszy? Każdy, który zawiera dobre bakterie probiotyczne np. z grup Lactobacillus i Bifidobacterium. Naturalnie występują one w dużych ilościach w jelitach i po podaniu ich w formie suplementu w nienaruszonej postaci docierają do jelita.

 

Dieta przy antybiotyku

Probiotyk przy antybiotyku wspiera mikroflorę jelitową. Oprócz suplementacji probiotyku warto też włączyć do diety produkty bogate w naturalne probiotyki. Ich najlepszym źródłem są przede wszystkim kiszonki, fermentowane produkty sojowe, kwas chlebowy, jogurty z żywymi kulturami bakterii, kefiry.

 

Aby nie doprowadzić do jeszcze większego zaburzenia mikroflory, najlepiej ograniczyć w tym czasie wszelkie przetworzone produkty, zwłaszcza te bogate w cukier. Warto zrezygnować też z mocnej kawy, alkoholu, pikantnych potraw. Staraj się także ograniczyć stres, który może osłabiać mikroflorę jelit.

 

Co oprócz probiotyku?

Dodatkowo możesz wzmocnić mikroflorę, uzupełniając dietę prebiotykami. Prebiotyk ma zupełnie inne działanie niż probiotyk. Naturalnie występuje w wielu produktach spożywczych i jest dla mikroflory o tyle ważny, że wspomaga namnażanie się w niej dobrych bakterii. Ma tę przewagę nad wieloma składnikami pokarmowymi.

 

Jednym z najbardziej popularnych prebiotyków są inulina i fruktooligosacharydy. Znajdują się one w wielu owocach i warzywach, na przykład bananach, ziemniakach i cebuli. Dlatego zwłaszcza w trakcie długiej kuracji antybiotykiem oprócz probiotyków, warto włączyć je do swojej codziennej diety.

 

Bibliografia:

1. „Szczęśliwe jelita” Vincent Pedre
2. sciencedaily. com

 

źródło: Partner BT

KOMENTARZE

DODAJ KOMENTARZ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>